fredag 14. september 2007

Anonym... eller ikke?

Jeg tenkte som så at mitt første innlegg måtte handle om noe som jeg synes er interessant, og som mange andre, opptar anonymitet meg. Bør man være anonym eller ikke? Bør man opptre med hele navnet, slik som de fleste gjør på for eksempel facebook? En positiv faktor med å bruke hele navnet er at man plutselig kan treffe venner eller bekjente som man møtte for mange år siden, men av ulike grunner har mistet kontakten med. For det andre holder man kanskje mer tilbake på enkelte ting fordi man ikke vil skjemme seg ut med fullt navn. På den andre siden; har man egentlig et stort behov for å treffe "venner og bekjente" når man ikke har snakket med dem på ti år? Hadde behovet vært stort, tror jeg nok man ville prøvd å fått tak i dem tidligere. Når det gjelder hva man holder tilbake, tror jeg at mange likevel legger ut litt for mye om seg selv: bilder, navn på venner, samboer osv. På den måten vil en fremmed, selv om han/hun ikke har tilgang til profilen, kunne finne ut mye bare ved hjelp av navn på en person og navn på denne personens venner og så kan dette fortsette å utvikle seg.

Jeg mener det er svært viktig å snakke om dette i skolene. Jeg tror mange lærere i skolen avviser eller overser problemet fordi de selv både har for liten kompetanse og fordi det er et vanskelig tema. Men dette bør virkelig diskuteres, slik at elevene selv blir klare over hva det innebærer når man går ut med fullt navn. Etter diskusjon og informasjon blir det lettere for hver enkelt elev(...og lærer) å ta et valg denne personen kan stå for i ettertid, og som er en bevisst handling.

1 kommentar:

Cecilie sa...

Hei Silje!
Skal ærlig innrømme at jeg er/var en ivrig facebook bruker, og ble litt vell avhengig en tid:) Men jeg er enig om at man burde være litt mer restriktiv med tanke på hvilken informasjon man legger ut (deler) om seg selv og andre. Tror nettopp dette er noe man kunne tatt som utgangspunkt når "skikk og bruk" på internett skal gjennomgås i skolen (og på arbeidsplassen).