mandag 24. september 2007

Gratisprogrammer


På forrige samling på IKT og læring 1, snakket vi om ulike gratisprogrammer og kvaliteten på disse. Dette synes jeg er et interessant fenomen. Hvorfor betaler man i dyre dommer når man har programmer som regnes som omtrent like gode? Trygghet? Selv har jeg alltid hatt Microsoft, og siden jeg ikke bruker programmene til stort mer enn regning og skriving, har jeg vært svært fornøyd. I tillegg er jeg ikke spesielt datakyndig, og har derfor ikke visst om denne muligheten til å kunne laste ned programmer helt gratis.


Vet andre om denne muligheter? Jeg regner med at for at andre programmer enn Microsofts programmer skal utvikles er produsentene avhengig av at programmet deres brukes og anvendes. Da mener jeg det er viktig at dette kommer ut i verden, og at andre enn bare spesielt interesserte får vite om dette slik at det kan komme i bruk og slik at flere kan ha nytte av gratisprogrammene. Selv har jeg ikke prøvd, men det vurderer jeg virkelig å gjøre slik at jeg neste gang jeg kjøper PC ikke behøver å betale i dyre dommer for å få de programmene jeg virkelig behøver.


Og er ikke dette noe skolene bør prøve ut? Jeg regner med at skolene også må ut med en god del penger for nødvendige dataprogrammer som må ligge på alle PCer på skolene. Vet de om at de kan laste det ned gratis? Tenk hvor mange nye datamaskiner skolene kunne ha kjøpt hvis de kunne få gratis programmer. Dette er selvsagt også avhengig av den digitale kompetansen, noe jeg imidlertid ikke vil gå inn på i dette innlegget.


Nå gleder jeg meg til å prøve ut mange av de nye programmene jeg har oppdaget, se om de fungerer og er enkle nok til å bruke i skolen!

3 kommentarer:

Tanja sa...

Det er noe som heter at ingen ting er gratis. Når man får litt erfaring med internett vil man lære at en del av det såkalte "gratis"-tilbudet på nett skal man være skeptisk til. Dette fordi noen er ute etter å legge sin spionvare i din maskin. Følger gjerne med morsomme og populære program.. Jeg har gått "fem på" et par ganger men det har heldigvis ikke vært noe dyr lærepenge. Så, før jeg laster ned noe prøver jeg å sjekke ved å søke i data-forumer ol om det ligger ute advarsler :o)

Lisa E. H sa...

Mandag 17. september hadde Vg ei dobbelside med de 50 beste gratisprogrammene som finnes på nettet. Det er VG Dine penger og fagbladet PC-World som i samarbeid har funnet fram til disse 50 mest nyttige dataprogrammer.Dersom du ikke får tak i avisen, så har jeg tatt vare på sidene.

Silje sa...

takk for tips!