onsdag 26. september 2007

Læringsplattformer og foreldres innsyn



Bruken av læringsplattformer har økt voldsomt de siste årene og flere og flere skoler benytter seg av systemer som Classfronter og It`s learning. Disse brukes til ulike formål, for eksempel kommunikasjon, innleveringer, prøver, organisatoriske ting og lignende. Grunnskolene jeg kjenner til, bruker de mest til mappeinnleveringer. FUG(Foreldreutvalget for grunnskolen) skriver i en artikkel på deres hjemmeside at de mener at foreldre også bør få tilgang til disse læringsplattformene, for lettere å kunne følge med i barnas/ungdommenes utvikling og læringsprosess.

Foreldreutvalget mener det vil være mye enklere og bedre å ta i bruk denne metoden enn "lapper i ranselen". Til dette må jeg nok si meg helt enig. Mange lapper kommer mer eller mindre uforskyldt bort på veien fra skolen og hjem, og det samme gjelder på veien tilbake. I tillegg er det svært vanskelig for foreldrene å følge med på hva elevene gjør på skolen hvis de ikke har en svært god ukeplan og halvårsplan. De fleste lærere synes det er vanskelig å lage svært nøyaktige planer fordi undervisningen ofte ikke går som planlagt og ting må flyttes.

Dette er et vanskelig spørsmål, fordi det handler om så mye. Hvor mye tilgang skal foreldrene ha? Hvordan skal læringsplattformen være til nytte for dem? Hva synes barna/ungdommene? Og hva synes læreren og skolen?

Det er viktig at barna føler en hvis frihet. Det er ikke meningen at foreldrene skal puste dem i nakken hele tiden. De trenger et fristed, og for mange har nok skolen vært et fristed fra foreldrene. Hvis foreldrene skal få tilgang til hele plattformen, tror jeg nok noe av denne friheten vil forsvinne. Man kan sikkert dikutere om dette er riktig eller ikke, men det vil jeg ikke gå inn på nå. Barna må også lære seg å ta ansvar selv. Hvis foreldrene til enhver tid vet hva som skjer, vil mange barn "slippe" å ta det snsvaret. En positiv faktor med at foreldrene får tilgang er at de vil kunne følge barna/ungdommene deres bedre opp i skolearbeidet, i tillegg til at grensene for å ta kontakt med lærer (eller lærer med forelder) kan bli mye mindre.

Jeg tenker at en løsning kan være at barn og foreldre har egne forum, der den andre ikke har tilgang, og at det diskuteres hva foreldrene skal ha tilgang til av det som ligger i læringsplattformen. Jeg synes denne problemstillingen er svært interressant og skal forsøke å lære mer om dette.

Ingen kommentarer: