lørdag 29. september 2007

Forvirrende politikk om dataspill i skolen

Tidligere denne uka skrev jeg et innlegg om at kunnskapsminister Øystein Djupedal oppfordret til bruk av dataspill i skolen. I dag leste jeg derimot en annen artikkel på digi.no, der han har startet en kampanje mot såkalte "pengespill" i skolen.
I seg selv er det vel ingenting forvirrende over det han sier. Men jeg mener det blir uklart når kunnskapsministeren først går ut og sier at dataspillene må inn i skolen, før han syarter en kampanje for å få de ut igjen. Nå mener selvsagt Djupedal at man kun skal ha dataspill som fremmer læring, men da stiller jeg meg spørsmålet: Hvordan skal man kontrollere hvilke spill som fremmer læring og hvilke som ikke gjør det? OG hvem bestemmer?

1 kommentar:

Lisa Elena sa...

Læreren bør selvsagt sette seg inn i de spillene som elevene skal få bruke i undervisningen. Om elevene får fritt spillerom, er det litt av hvert de kan finne frem. Om de har et spesiellt spill de ønsker å bruke i undervisningen bør de få en godkjenning fra læreren først. Læreren kan også spørre andre, eller søke på nettet etter omtalet på de aktuelle spillene.