lørdag 29. september 2007

Kildebruk

En ting jeg har bitt meg merke i når det gjelder PCer, spesielt på ungdomsskolen, er at mange av elevene ikke aner hvordan de skal håndtere kilder. De skriver rett av og skriver nederst: "dette har jeg funnet på google.com". Jeg vil påstå at dette er plagiat. Jeg mener at det er svært viktig å lære elevene tidlig opp i hvordan de finner politelige kilder, så vel som hvordan disse skal vises til i teksten. Det behøver selvsagt ikke være slik som det er på høgskoler og universiteter, men de må lære hvem de skal sitere.

Noen flere som har erfaringer eller gode løsninger på denne utfordringen?

4 kommentarer:

Lisa LA sa...

Dette er et ganske vanlig problem. Men sannheten er ofte den som vi også har fått erfart under studiet vårt: at mange bare skriver om det stoffet de fant i læreboka eller på nett. Elevene i grunnskolen er ikke så flinke å omformulere, og svarene blir ofte ren avskrift. Vi må heller kurse elevene i hvordan man bruker stoff fra nettet, og hvor de finner pålitelige kilder.

Silje sa...

Enig med deg, men også dette er en utfordring i en skole(kanskje spesielt ungdomstrinet), der man stadig har dårlig tid!

Thomas sa...

Kanskje er det slik at IKT-bruk avslører at det "alltid" har vært slurvet med opplæring i bruk av kilder og referanser?

De fleste elever i ungdomsskolen opplever at mesteparten av tida er bortkastet (Grepperud m. fl. i "Tre års kjedsomhet"). Skolering i kildebruk vil alle ha igjen for.

Lisa Elena sa...

Jeg ser ikke noe problem i at elevene lærer å henvise til kilder på samme måte som vi gjør. Jo tidligere de lærer det, jo lettere er det jo. En kan selvsagt ikke lære det på første trinn, men det bør komme gradvis når de begunner å innhente informasjon selv.