Dette innlegget er en kommentar til en artikkel på digi.no(http://www.digi.no/php/art.php?id=395817). Denne handler om den store satsingen på IKT i Kunnskapsløftet og diskuterer i den forbindelse hvordan dette fungerer i skolen.
Program for digital kompetanse 2004-2008 har bare ett år igjen, og man skulle nå tro at ting begynte å falle på plass. Morten Søby, som er daglig leder for det nasjonale kompetansesenteret for IT, mener at skolene er langt fra å oppfylle målene. Er ikke dette for dårlig? spør jeg meg selv. Norge, som skal være et forbilde, klarer ikke å integrere it nok i skolen. Vi behøver IKT, vi behøver dette hjelpemiddelet som kan hjelpe oss voldsomt hvis vi bare ønsker å bruke det. MEN: elevene må lære å bruke IKT som et nyttig verktøy. I artikkelen står det at de fleste ungdommene mellom 7. og 9. klasse bruker datamaskinen overraskende lite hver uke til viktige faglige formål.
Jeg stiller spørsmålstegn med dette. Er det virkelig mulig at datamaskinen blir brukt så lite i undervisningen? Tar ikke staten, skolene og lærerne nok ansvar? Og hvem er det til syvende og sist sitt ansvar at IKT for alvor kommerr inn i skolen?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar