mandag 24. september 2007

IKT og LK06 - på god vei?


Dette innlegget er en kommentar til en artikkel på digi.no(http://www.digi.no/php/art.php?id=395817). Denne handler om den store satsingen på IKT i Kunnskapsløftet og diskuterer i den forbindelse hvordan dette fungerer i skolen.


Program for digital kompetanse 2004-2008 har bare ett år igjen, og man skulle nå tro at ting begynte å falle på plass. Morten Søby, som er daglig leder for det nasjonale kompetansesenteret for IT, mener at skolene er langt fra å oppfylle målene. Er ikke dette for dårlig? spør jeg meg selv. Norge, som skal være et forbilde, klarer ikke å integrere it nok i skolen. Vi behøver IKT, vi behøver dette hjelpemiddelet som kan hjelpe oss voldsomt hvis vi bare ønsker å bruke det. MEN: elevene må lære å bruke IKT som et nyttig verktøy. I artikkelen står det at de fleste ungdommene mellom 7. og 9. klasse bruker datamaskinen overraskende lite hver uke til viktige faglige formål.


Jeg stiller spørsmålstegn med dette. Er det virkelig mulig at datamaskinen blir brukt så lite i undervisningen? Tar ikke staten, skolene og lærerne nok ansvar? Og hvem er det til syvende og sist sitt ansvar at IKT for alvor kommerr inn i skolen?

Gratisprogrammer


På forrige samling på IKT og læring 1, snakket vi om ulike gratisprogrammer og kvaliteten på disse. Dette synes jeg er et interessant fenomen. Hvorfor betaler man i dyre dommer når man har programmer som regnes som omtrent like gode? Trygghet? Selv har jeg alltid hatt Microsoft, og siden jeg ikke bruker programmene til stort mer enn regning og skriving, har jeg vært svært fornøyd. I tillegg er jeg ikke spesielt datakyndig, og har derfor ikke visst om denne muligheten til å kunne laste ned programmer helt gratis.


Vet andre om denne muligheter? Jeg regner med at for at andre programmer enn Microsofts programmer skal utvikles er produsentene avhengig av at programmet deres brukes og anvendes. Da mener jeg det er viktig at dette kommer ut i verden, og at andre enn bare spesielt interesserte får vite om dette slik at det kan komme i bruk og slik at flere kan ha nytte av gratisprogrammene. Selv har jeg ikke prøvd, men det vurderer jeg virkelig å gjøre slik at jeg neste gang jeg kjøper PC ikke behøver å betale i dyre dommer for å få de programmene jeg virkelig behøver.


Og er ikke dette noe skolene bør prøve ut? Jeg regner med at skolene også må ut med en god del penger for nødvendige dataprogrammer som må ligge på alle PCer på skolene. Vet de om at de kan laste det ned gratis? Tenk hvor mange nye datamaskiner skolene kunne ha kjøpt hvis de kunne få gratis programmer. Dette er selvsagt også avhengig av den digitale kompetansen, noe jeg imidlertid ikke vil gå inn på i dette innlegget.


Nå gleder jeg meg til å prøve ut mange av de nye programmene jeg har oppdaget, se om de fungerer og er enkle nok til å bruke i skolen!

fredag 14. september 2007

Anonym... eller ikke?

Jeg tenkte som så at mitt første innlegg måtte handle om noe som jeg synes er interessant, og som mange andre, opptar anonymitet meg. Bør man være anonym eller ikke? Bør man opptre med hele navnet, slik som de fleste gjør på for eksempel facebook? En positiv faktor med å bruke hele navnet er at man plutselig kan treffe venner eller bekjente som man møtte for mange år siden, men av ulike grunner har mistet kontakten med. For det andre holder man kanskje mer tilbake på enkelte ting fordi man ikke vil skjemme seg ut med fullt navn. På den andre siden; har man egentlig et stort behov for å treffe "venner og bekjente" når man ikke har snakket med dem på ti år? Hadde behovet vært stort, tror jeg nok man ville prøvd å fått tak i dem tidligere. Når det gjelder hva man holder tilbake, tror jeg at mange likevel legger ut litt for mye om seg selv: bilder, navn på venner, samboer osv. På den måten vil en fremmed, selv om han/hun ikke har tilgang til profilen, kunne finne ut mye bare ved hjelp av navn på en person og navn på denne personens venner og så kan dette fortsette å utvikle seg.

Jeg mener det er svært viktig å snakke om dette i skolene. Jeg tror mange lærere i skolen avviser eller overser problemet fordi de selv både har for liten kompetanse og fordi det er et vanskelig tema. Men dette bør virkelig diskuteres, slik at elevene selv blir klare over hva det innebærer når man går ut med fullt navn. Etter diskusjon og informasjon blir det lettere for hver enkelt elev(...og lærer) å ta et valg denne personen kan stå for i ettertid, og som er en bevisst handling.

tirsdag 21. august 2007

Da var til og med jeg blitt blogger!

Dette er mitt første innlegg som blogger. I denne bloggen skal jeg skrive om alt mulig som har med digitale verktøy og digitale mapper i undervisning å gjøre!

Håper dette går bra!